رکود اقتصادی

کسب و کار در زمان رکود بازار

کسب و کار در زمان رکود بازار چگونه میسر خواهد بود؟

کسب و کار در زمان رکود بازار یکی از دغدغه های تمام صاحبین مشاغل است. همه به این می اندیشند که در این اوضاع رکود اقتصادی چگونه کسب و کار خود را از زمین خوردن و ورشکستگی در امان نگه دارند ضمن اینکه سود نیز داشته باشند تا بتوانند هم شغل خود را توسعه دهند و هم درآمد معمولی خود را برای امورات زندگی و خانواده داشته باشند.

رکود اقتصادی

 

برای ادامه فعالیت های اقتصادی در زمان رکود بازار، روش های گوناگونی وجود دارد که  یکی از این روش ها را در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم:

کم کردن هزینه ها

برای کم کردن هزینه های کسب و کار روش های متفاوتی وجود دارد. در ابتدا باید به بررسی عملکرد و نوع آن کسب و کار پرداخت اما به طور کلی هر کسب و کاری راه های مختلفی برای کم کردن هزینه های خود خواهد داشت.

برای بررسی کسب و کار خود برای کم کردن هزینه ها این موضوعات را باید در نظر داشته باشید و در مورد آنها کسب و کار خود را جستجو کنید:

1. تعداد کارمندان یا کلا پرسنل مشغول در کار کسب و کار شما

2. هزینه هایی مانند رفت و آمد، آب و برق و تلفن و آبونمان ها

3. هزینه های اجاره یا نگهداری محل کار مانند دفتر کار، مغازه، انبار ، کارگاه و ….

محاسبه هزینه ها

بعد از اینکه به طور کامل کسب و کار خود را بازنگری کردید و نقاط ضعف و قدرت خود را یادداشت کردید حال باید برای کم کردن هزینه ها چاره ای اندیشید.

اولین و بهترین راه حل برای کم کردن هزینه های کسب و کار این است که ببینید پرسنلی که برای شما مشغول به کار هستند آیا برای کسب و کارتان سودآوری دارند یا فقط هزینه هستند؟

در صورتی که کارمند مورد نظر شما به آن اندازه که برای شما هزینه دارد برای شما سودآوری ندارد، باید در مورد نگه داشتن این کارمند یا کارگر یا اخراج آن تجدید نظر کنید.

اخراج

هنگام استخدام باید دقیق باشید و هنگام اخراج سنگدل!

در مرحله بعدی برای کم کردن هزینه های جاری مانند هزینه رفت و آمد به محل کار، هزینه آب و برق و آبونمان و اجاره و …. باید راه حلی پیدا کنیم.

تا به حال فکر کرده اید که می توانید با کمترین تعداد پرسنل و کمترین هزینه ها، حتی از راه دور و از منزل، کسب و کار خود را اداره کنید، کالا یا خدمات خود را به فروش برسانید و با مشتریان خود در ارتباط باشید؟

اصلا آیا این موضوع امکان پذیر است؟

پاسخ این است: ” بله ”

تمام این کارها امکان پذیر است به این شرط که شما برای کسب و کار خود که می تواند یک مغازه، یک دفتر کار، یک تولیدی، یک فروشگاه و …. باشد، یک وبسایت راه اندازی کنید.

 

راه اندازی یک وبسایت در زمان رکود اقتصادی شاید در ظاهر به نظر شما هزینه اضافه باشد و نتواند برای کسب و کار در زمان رکود بازار کاری انجام دهد اما این عقیده درست نیست.

در زیر برخی از دلایلی که یک وبسایت می تواند برای سود آوری هر نوع کسب و کار در زمان رکود بازار موثر باشد ذکر می کنیم:

درست است که ممکن است خرید و فروش و کلا گردش مالی در زمان رکود اقتصادی کمتر شود اما نباید با این دید نگاه کرد بلکه باید گفت:

رکود بازار

زمانی که دیگران در حال استراحت هستند، تو راه برو!

شاید این جمله برای شما کمی عجیب به نظر بیاید اما وقتی کمی با دقت به آن فکر کنید متوجه می شوید که در زمان رکود اکثر کسب و کار ها در استراحت به سر می برند و زمانی که رکود از بین می رود و کم کم رونق به بازار باز می گردد، کسب و کارهای خوابیده کم کم شروع به فعالیت می کنند.

اما اگر در زمان رکود شما به جای اینکه کسب و کار خود را در کل به استراحت اجباری بفرستید  با سرعت کمتری به فعالیت خود ادامه دهید، زمانی که رونق به بازار باز می گردد شما از رقیبانتان خیلی جلوتر خواهید بود.

این یکی از مزیت های داشتن وبسایت است که در هنگام کم کردن سرعت کار، حتی زمانی که مجبور هستید تعداد نمایندگی های کسب و کارتان را کم کنید یا حتی دفتر کار یا فروشگاه خود را تعطیل کنید تا هزینه هایتان کم شود، از طریق وبسایت نه تنها به روند کسب و کار خود ادامه می دهید و با مشتریان سابق خود در ارتباط هستید و کالا و خدمات خود را به آنها عرضه میکنید؛ بلکه می توانید مشتریان جدیدی که از طریق وبسایت شما را شناخته اند نیز جدب نمایید.

 

 

مزیت بعدی که در داشتن وبسایت نهفته است تبلیغات شغلتان است.

امروزه دیگر کسی پیدا نمی شود که از مزیت های اینترنت بی خبر باشد. همه ما زمانی که کالا یا خدماتی لازم داریم در اولین فرصت به سراغ جستجو در اینترنت می رویم و کلمه مورد نظرمان را جستجو می کنیم.

حال فرض کنید که شما وبسایت نداشته باشید اما رقیبتان داشته باشد. چه اتفاقی می افتد؟!

کوچکترین اتفاقی که می افتد این است که در هر حال نامی از رقیب شما در سطح شبکه جهانی اینترنت وجود دارد و این نام می تواند در ذهن مشتری باقی بماند و حتی اگر کیفیت و قیمت محصول و خدمات شما نسبت به رقیبتان بهتر باشد باز هم مشتری بیشتر به سمت رقیب شما جدب شود.

 

یکی دیگر از مزیت های داشتن وبسایت این است که نه تنها می توانید از مسافتهای نزدیک مشتری داشته باشید بلکه می توانید از دورترین نقاط ایران، روستا ها یا شهر های کوچک که ممکن است کالا یا خدمات شما در آنجا وجود نداشته یا کمتر وجود داشته باشد؛ یا حتی دورترین نقاط دنیا مشتری جذب کنید.

 

 

پی نوشت:
با تمام این اوصاف آیا باز هم فکر می کنید دلیلی برای داشتن وبسایت چه در هنگام رونق و چه در هنگام رکود اقتصادی برای کسب و کارتان وجود ندارد؟

 

 

 

 

 

 

 

افکار خود را به اشتراک گذارید